niedziela, 28 października 2012

Zupa kasztanowo - dyniowa.




Jestem nadal myślami pomiędzy dyniowymi przepisami, zwłaszcza że pewna dobra dusza przywiozła mi kilka dorodnych okazów. Dlatego możecie sobie wyobrazić, moje zaskoczenie tym co dzieje się za oknem.
Nie to, żebym narzekała :) Dziś już ulepiłam bałwana i zbombardowałam ( ku jego wielkiemu zadowoleniu ) psa śnieżkami, ale nie martwi mnie też to, że jesień ma powrócić już w przszłym tygodniu.

Więc dziś kwintesencja jesieni. Obiecana zupa dyniowa dla pewnej Panny Zuzanny i jej Kota ;)
Kasztany, suszone grzyby i czerwone wino zaspokoją wyrafinowane kobiece potrzeby. a chrupiący wędzony boczek zadowoli nawet najwybredniejszego mięsnego łasucha.




Składniki (na 7 porcji) :

Niesłodzone puree dyniowe  - 3 szklanki
Mała puszka puree kasztanowego (moja miała 439 g., ale jak będzie mniejsza to też nic się nie stanie)
2 łyżki oliwy
1 duża cebula
garść suszonych grzybów
2,5 szklanki bulionu warzywnego lub drobiowego
100 ml. śmietanki (ja używałam słodkiej 36%, ale równie dobrze może być 12%)
1 łyżka cukru brązowego
1 łyżeczka sosu sojowego
1 łyżeczka octu balsamicznego ciemnego
5 łyżek czerwonego wina wytrawnego
1 łyżeczka gałki muszkatołowej
1/3 łyżeczki mielonego cynamonu
1 łyżeczka imbiru mielonego
sporo świeżo mielonego czarnego pieprzu ( ja użyłam pół  łyżeczki)
sól do smaku (ok. 1 łyżeczki lub więcej wedle uznania)
szczypta mielonych goździków
4 średnie ząbki czosnku







Wykonanie:

1. Namocz w gorącym bulionie grzyby przez 20 min. Następnie odsącz je, bulion pozostaw.

2. Do garnka o grubym dnie wlej olej i rozgrzej go. Pokrój cebulę w piórka, zeszklij w garnku. Dodaj łyżkę cukru i smaż na  małym ogniu 5 min. mieszając. Następnie dodaj ocet balsamiczny, sos sojowy i wino. Pozostaw na małym ogniu jeszcze przez 10 min., mieszając od czasu do czasu. Dorzuć pokrojone w kostkę grzyby, gotuj jeszcze minutę. Wyłącz kuchenkę.

3. Za pomocą blendera dokładnie rozdrobnij cebulę i grzyby w garnku. Następnie dodaj puree kasztanowe i bulion i ponownie zmiksuj blenderem. Dodaj puree dyniowe, gałkę muszkatołową, cynamon, goździki, imbir, pieprz i sól, śmietankę oraz przeciśnięty lub starty czosnek . Zmiksuj jeszcze raz dokładnie. Następnie zagrzej na małym gazie i spróbuj czy jest dość przyprawiona.

4. Pokrój boczek w kostkę. Rozgrzej patelnię, wrzuć na nią boczek i wysmażaj z niego tłuszcz, aż stanie się brązowy i chrypiący. Trwa to ok. 15 min.

5. Do gorących miseczek włóż trochę boczku na dno, wlej zupę. Ozdób wierzch kleksem ze śmietanki i posyp boczkiem.

Jeżeli nie macie puree kasztanowego, spróbujcie też zupy z samej dyni. Musicie wtedy po prostu zmniejszyć ilość bulionu do 1/2-1 szklanki.












A na koniec chciałam Wam pokazać moją bezwstydną dynię.  Czy czegoś to Wam nie przypomina?





 photo SSFS_Clip_Art_Pack_Laurels_Free14w_zpsdcb7b002.png

2 komentarze: